icon

Biroul politici de reintegrare

Planul de activitate al Cancelariei de Stat pentru anul 2024

Planul de acţiuni al Biroului politici de reintegrare pentru anul 2024

Regulamentul de activitate al Biroului politici de reintegrare

Misiunea Biroului

Misiunea Biroului constă în realizarea politicii Guvernului orientate spre reintegrarea teritorială, politică, economică și socială a Republicii Moldova, asigurarea desfășurării procesului de consultări și negocieri pentru soluționarea diferendului transnistrean și coordonarea, în acest sens, a activității autorităților administrației publice.

Funcţiile de bază și atribuțiile Biroului

În vederea realizării misiunii sale, Biroul are următoarele funcții de bază:

1)   asigurarea suportului organizatoric și informațional al activității viceprim-ministrului responsabil de realizarea politicii Guvernului în domeniul reintegrării țării;

2)  coordonarea activității autorităților administrației publice în procesul de implementare a politicilor sectoriale de reintegrare a țării;

3)  coordonarea și expertizarea proiectelor de dezvoltare durabilă în localitățile din stânga Nistrului şi în Zona de Securitate;

4)  realizarea acțiunilor orientate spre asigurarea respectării drepturilor omului în regiunea transnistreană și oferirea suportului necesar solicitanților.

 

Biroul are următoarele atribuții:

1) în domeniul asigurării suportului organizatoric și informațional al activității viceprim-ministrului responsabil de realizarea politicii Guvernului în domeniul reintegrării țării:

a)   facilitează și coordonează procesul de elaborare, avizare, consultare și promovare a proiectelor de acte normative și a documentelor de politici în sfera politicilor de reintegrare a țării, precum și procesul de monitorizare a implementării acestora;

b)  inițiază și elaborează, în comun cu autoritățile publice centrale de specialitate, proiecte de documente pentru procesul de negocieri;

c)   elaborează și prezintă pentru semnare viceprim-ministrului responsabil de realizareapoliticii Guvernului în domeniul reintegrării țării corespondența de pe antetul acestuia, precum și avizele la proiectele de acte normative și  documente de politici;

d)  oferă suport la organizarea măsurilor ce vizează procesul de reglementare și promovarea eficientă a politicilor de reintegrare a țării prin ghidarea activității autorităților publice și sincronizarea eforturilor instituțiilor și/sau persoanelor implicate;

e)   asigură din punct de vedere organizatoric și metodic măsurile planificate pentru realizare în formatele existente de negocieri pentru reglementarea transnistreană, sistematizează agenda delegației moldovenești, materialele de suport pentru reprezentantul politic din partea Chișinăului, proiectele de decizii definitivate și documentează corespunzător activitățile desfășurate;

f)    organizează întrevederile, vizitele de lucru și evenimentele publice cu participarea viceprim-ministrului responsabil de realizarea politicii Guvernului în domeniul reintegrării țării, cu oferirea suportului informațional, metodic, protocolar și mediatic, documentarea proceselor, elaborarea materialelor analitico-informaționale și a corespondenței de resort;

g)  asigură realizarea acțiunilor stabilite în programul și în planul de acțiuni al Guvernului, documentele programatice naționale, cu prezentarea rapoartelor și materialelor analitice pe marginea aspectelor ce vizează reglementarea transnistreană și reintegrarea țării;

h)  organizează și documentează activitatea Comisiei guvernamentale pentru reintegrarea ţării;

i)    examinează modul de abordare și de reflectare a problematicii transnistrene în mass-media, rapoartele și studiile elaborate de către experți naționali și internaționali, reprezentanți ai mediului științific, cu perfectarea, după caz, a revistelor de presă, notelor informative sau a viziunii Biroului pe marginea materialelor difuzate;

j) acordă asistența necesară viceprim-ministrului responsabil de realizarea politicii Guvernului în domeniul reintegrării țării în procesul de coordonare a activității conducătorului delegației Republicii Moldova în Comisia Unificată de Control;

2) în domeniul coordonării activității autorităților administrației publice realizată în vederea implementării politicilor sectoriale de reintegrare a țării:

a)   coordonează activitatea autorităților administrației publice, grupurilor de lucru sectoriale pentru promovarea măsurilor de consolidare a încrederii și a funcționarilor responsabili de problematica transnistreană, în vederea implementării eficiente a  politicilor sectoriale de reintegrare a țării, corelării acestora cu acţiunile desfășurate pe plan extern şi cu procesul financiar-bugetar, precum și în  scopul consolidării poziției delegației moldovenești în cadrul procesului de negocieri;

b)  realizează, în comun cu autoritățile administrației publice centrale, promovarea unor politici coerente menite să asigure restabilirea spațiilor naționale unice în domeniul vamal, fiscal, economic, educațional, social, precum și în alte domenii importante pentru reintegrarea țării;

c)   convoacă ședințe de lucru pe aspecte legate de problematica transnistreană, precum și asigură participarea funcționarilor Biroului la evenimentele relevante organizate de autoritățile publice naționale, partenerii internaționali, mediul academic și societatea civilă;

d)  analizează în comun cu autoritățile naționale competente situația politică, social-economică și umanitară din regiunea transnistreană și întreprinde acțiunile de rigoare, conform competențelor atribuite, sau înaintează propuneri de hotărâri pentru aprobare de către factorii decizionali abilitați;

e)   contribuie la monitorizarea evoluției situației în Zona de Securitate și  acordâ asistență în activitate delegației Republicii Moldova în Comisia Unificată de Control, în vederea întreprinderii măsurilor necesare pentru menținerea stabilității în perimetrul acesteia și documentarea corespunzătoare a evenimentelor;

f)    informează factorii decizionali relevanți despre evoluțiile înregistrate pe platformele de dialog pentru reglementarea transnistreană, despre esența problemelor ce figurează pe agenda negocierilor, situația din regiunea transnistreană şi din Zona de Securitate, cu sugerarea propunerilor de acțiuni ce se impun a fi întreprinse sau aprobarea deciziilor de resort;

 

3) în domeniul coordonării și expertizării proiectelor de dezvoltare durabilă în localitățile din stânga Nistrului şi în Zona de Securitate:

a)   asigură elaborarea, promovarea și monitorizarea implementării Programului activităţilor de reintegrare a ţării;

b)  evaluează, expertizează, selectează și monitorizează implementarea proiectelor de asistență externă, destinate beneficiarilor din regiunea transnistreană, cu prezentarea opiniei instituționale, participarea la evenimentele organizate în acest sens, solicită furnizarea datelor relevante despre inițiativele în derulare și cele realizate;

c)   cooperează cu partenerii externi și cu organizațiile internaționale relevante, în vederea asigurării procesului de reintegrare teritorială, politică, economică și socială a Republicii Moldova, inclusiv prin implementarea programelor de asistență și de dezvoltare a localităților din Zona de Securitate și  din regiunea transnistreană;

d)  studiază experiența pozitivă a altor state în soluționarea conflictelor și a bunelor practici internaționale de gestionare a acestora, cu preluarea elementelor utile ce pot contribui la avansarea în procesul de reglementare a  conflictului transnistrean;

4) în domeniul realizării acțiunilor orientate spre asigurarea respectării drepturilor omului în regiunea transnistreană și oferă suportul necesar solicitanților:

a)   oferă asistență locuitorilor din regiunea transnistreană, persoanelor fizice și juridice care întâmpină dificultăți legate de nereglementarea conflictului și acțiunile unilaterale din partea Tiraspolului;

b)  intervine cu măsuri de suport pentru a asigura protecția și restabilirea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului în regiunea transnistreană, prin utilizarea canalelor de dialog existente și sensibilizarea autorităților naționale competente;

c)   menține pe agenda procesului de negocieri problema respectării drepturilor omului în regiunea transnistreană, cazurile de rezonanță și individuale de încălcare a drepturilor universal garantate până la soluționarea definitivă a acestora;

d)  sesizează partenerii internaționali relevanți, reprezentantul politic în procesul de negocieri pentru reglementarea transnistreană din partea Tiraspolului și autoritățile naționale competente pe cazuri concrete de lezare a drepturilor omului în regiunea transnistreană ;

e)   identifică, în comun cu partenerii externi și instituțiile naționale relevante, soluții viabile pentru rezolvarea celor mai stringente probleme cu care se confruntă populația din localitățile de pe ambele maluri ale Nistrului;

5) în domeniul asigurării dialogului cu partenerii externi, societatea civilă și mass-media:

a) cooperează cu organizațiile societății civile, mediul academic, instituțiile media și actorii internaționali relevanți, în vederea consolidării pozițiilor, promovării unor mesaje uniforme și realizării unor activități coordonate pe problematica transnistreană;

b) consultă reprezentanții partenerilor internaționali pe aspecte legate de tematica transnistreană și reiterează apelul permanent de a promova dialogul cu exponenții Tiraspolului din perspectiva angajamentelor bilaterale dintre Republica Moldova și statul sau organizația internațională corespunzătoare și a implementării dezideratului de reintegrare a țării;

c) informează opinia publică cu privire la evoluțiile înregistrate în procesul de negocieri și acțiunile întreprinse de către autoritățile publice în vederea asigurării reintegrării teritoriale, politice, economice și sociale a Republicii Moldova;

d) plasează și actualizează informațiile pe pagina web a Biroului și rețelele de socializare.

Agenda publică

Aprilie 2024

L M M J V S D
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30